Visie

Pedagogische visie (opvoedingsdoelen)

Elk kind is uniek en volgt zijn eigen ontwikkeling in zijn eigen tempo. De ontwikkeling van het kind wordt bepaald door de wisselwerking tussen de aangeboren aanleg en de invloeden van de omgeving, zoals het gezin, andere opvoeders, de school en vriendjes. Ieder kind verdient optimale ontwikkelingskansen om uit te groeien tot een zelfstandig, sociaal en evenwichtig mens.

Voor de pedagogische onderbouwing van de Wet kinderopvang en de bijbehorende toelichting hebben wij gekozen voor de volgende vier opvoedingsdoelen.

  • Een gevoel van emotionele veiligheid bieden;
  • Gelegenheid bieden tot het ontwikkelen van persoonlijke competenties;
  • Gelegenheid bieden tot het ontwikkelen van sociale competenties;
  • De kans geven om zich waarden en normen, de “cultuur” van een samenleving eigen te maken: socialisatie.

Deze opvoedingsdoelen gelden voor alle kinderen in de leeftijd van 0 - 4 jaar. Een kind dat zich veilig voelt in zijn omgeving, kan zich ontspannen en kan zichzelf zijn. Het kind voelt zich goed en heeft energie en de drang om te leren en zich te ontwikkelen.

Het bieden van een gevoel van emotionele veiligheid

Bij het bieden van emotionele veiligheid staat een warme en vertrouwde relatie tussen de kinderen en de medewerker centraal. Hierbij vinden we het belangrijk dat het pedagogisch geschoolde medewerkers zijn en dat er een vaste kern voor de kinderen in de groep is. Onze pedagogisch medewerkers beschikken over goede communicatieve vaardigheden, hebben oog voor verschillen tussen kinderen en hebben aandacht voor ieder kind afzonderlijk én voor de groep als geheel.

Gelegenheid bieden tot het ontwikkelen van persoonlijke competenties

- Emotionele competentie – Ik mag er zijn

Bij de emotionele competentie gaat het erom dat het kind het gevoel heeft dat hij of zij er mag zijn en op anderen kan vertrouwen. Het gaat om bewustwording van zichzelf, het vertrouwen op eigen kracht. We willen dat ieder kind het naar de zin heeft, plezier heeft in eigen lijf en leven.

- Cognitieve competentie – Ik voel, denk en ontdek

Kinderen leren door te ontdekken, door van alles te ervaren en te proberen. We vinden het belangrijk om een rijke, stimulerende omgeving aan te bieden waarin de kinderen worden uitgedaagd om steeds weer nieuwe vaardigheden te ontwikkelen en te oefenen.

- Communicatieve competentie / taalvaardigheden Luister, ik kan het zelf zeggen

Kinderen beschikken over vaardigheden om contact met anderen te maken. Het gaat om het willen begrijpen van anderen en om zichzelf begrijpelijk te maken. De taal van de peuters is vaak nog beperkt. We stimuleren de taalontwikkeling van de peuters door veel kleine gesprekjes met de kinderen te voeren, door voor te lezen, te zingen enz. We werken aan de hand van thema’s van Uk en Puk, en we bieden kinderen bewust bij elk thema passende woorden en begrippen aan. Bij de oudere kinderen stimuleren we de taalontwikkeling door gesprekken met de kinderen, door voor te lezen en door te vertellen en te laten vertellen. We stimuleren het samen spelen en overleggen en spreken op een passend niveau met de kinderen.

- Motorische en zintuiglijke competenties Kijk, ik kan het zelf, het lukt me

Kinderen hebben een aangeboren drang om dingen zelf te doen. Denk aan het zelf leren lopen, zelf fietsen, zelf eten en drinken. Het is belangrijk om de grove en de fijne motoriek verder te ontwikkelen en de kinderen zintuiglijke ervaringen te laten beleven als ruiken, voelen, proeven, horen en zien. Veel bewegen en buitenspelen is ook belangrijk voor de verdere ontwikkeling van de motoriek.

- Creatieve en beeldende competenties Kijk, ik kan dansen, zingen, zelf iets maken

Van nature zijn mensen geneigd om zich uit te drukken door middel van het maken van dingen, zoals verven, tekenen, kleien of door ritmes en muziek. Wij bieden de kinderen de gelegenheid om hun creatieve vaardigheden te ontwikkelen door hen verschillende materialen aan te bieden en met hen te zingen en te dansen.

Gelegenheid bieden tot het ontwikkelen van sociale competenties

- Kijk we doen het samen

Kinderen ontwikkelen hun sociale vaardigheden door samen te spelen, elkaar te helpen en rekening met elkaar te houden. De sociale competenties kunnen alleen ontwikkeld worden in relatie met anderen. Bij Toedeloe zijn dat de andere kinderen in de groep en de pedagogisch medewerkers. Doordat het kind samen met andere kinderen in de groep zit, ontwikkelt het sociale competenties, zoals het rekening houden met elkaar, elkaar helpen, elkaar begrijpen.

Gelegenheid bieden om zich waarden en normen eigen te maken, rituelen

- Kijk, ik ben een goed en lief kind

Het gaat hier om de morele competenties. Kinderen willen er graag bij horen en verlangen naar goedkeuring van anderen. Aan de hand van regels en gezamenlijke rituelen leren kinderen te gehoorzamen, voor zichzelf op te komen, hun gevoelens te uiten en respect te hebben voor verschillen. Een belangrijk doel van de opvang is ook de voorbereiding op en/of de samenwerking met de basisscholen en het vormgeven van de doorgaande lijn. De ontwikkeling van kinderen is namelijk een doorgaande lijn, kinderen ontwikkelen zich ieder op hun eigen manier. Als ze vier jaar zijn, gaan ze in principe naar de basisschool. Op het kinderdagverblijf worden de kinderen op een speelse manier voorbereid op de basisschool. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het zindelijk worden of aan activiteiten in een kring.

Kunnen we je helpen?

wave
Scroll naar boven